A modern társadalmakban a lelki problémák és megbetegedések számraránya, a deviáns magatartások, köztük az öngyilkosság aránya is nő, Magyarország ebben előkelő helyet foglal el még ma is a világranglistán.
Az öngyilkosságok számának növekedése miatt világszerta alakultak szervezetek a megelőzésre, hogy segítsék azokat, akik úgy érzik, önerejükből képtelenek kilábalni nehézségeikből: válsághelyzetbe jutottak.
Ilyen prevenciós, megelőző szervezetek a lelki elsősegély telefonszolgálatok, amelyek önként vállalt feladata az öngyilkosság-megelőzés, krízis-intervenció és mentálhigiénés prevenció.
A szolgálatok alapvelvei:
- a névtelenség, anonimitás – a bizalom megőrzéséét;
- az állandó elérhetőség;
- a probléma-érzékenység; a beleérző támasznyújtás;
- az élet, mint érték tiszteletének képviselete.
A telefonos munka személyiségi alkalmasságon és önkéntensségen alapul. A munkatársak célja, hogy a kritikus helyzeteket megelőzzék, a bajba jutott embert hozzásegítsék problémái megoldásához.
Magyarországon az első telefonszolgálat 1970-ben alakult, ma 36 működik az országban, Magyarország és a magyar lakta területekről elérhető, és hívása ingyenes.